Latest Music :
Home » »

Selasa, 25 Februari 2014 | 0 komentar

Kisah Al-Junaid Dengan Peminta Sedekah

Abul Qasim Al-Junaid Al-Baghdadi r.a berkata; "Ketika saya sedang menunggu jenazah bersama orang ramai yang akan disembahyangkan di Masjid AsSyuniziyah, tiba-tiba ada seorang miskin meminta-minta, maka dalam perasaan hatiku; Andaikan orang itu bekerja sedikit-sedikit supaya tidak meminta-minta, tentu lebih baik baginya.




Kemudian pada malam harinya, saya akan mengerjakan wirid yang biasa saya kerjakan pada setiap malam, terasa sangat berat dan tidak dapat berbuat apa-apa, sambil duduk akhirnya tertidur lah mataku. Tiba-tiba mimpi orang ramai datang membawa orang miskin itu di atas talam, dan orang-orang itu berkata kepadaku, "Makanlah daging orang ini kerana engkau telah mengumpat kepadanya."  



Maka langsung saya sedar, dan saya tidak merasa umpatan padanya hanya tergerak dalam hati tetapi saya diperintahkan mesti meminta halal kepada orang itu. Maka setiap hari saya berusaha mencari orang itu, akhirnya bertemu di tepi sungai sedang mengambil daun-daunan yang gugur untuk dimakan, dan ketika saya memberi salam kepadanya, langsung dia berkata; 



"Apakah kamu akan mengulangi lagi wahai Abul Qasim?"



Jawabku, "Tidak."



Maka dia berkata, "Semoga Allah mengampunkan kami dan kamu."



[Petikan dari kitab Terjemah Al-Hikam - Syeikh Ibnu Athoillah , oleh H. Salim Bahreisy]
Share this article :

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Manda sonia - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger